نویسنده : ebonak

انواع رطوبت سنج‌ های دیجیتال

در محیط‌های مختلف نظیر محیط‌های آزمایشگاهی، خانگی، مرغداری‌ها، دستگاه‌های  جوجه کشی، پرورش قارچ، صنایع غذایی، گلخانه‌ها، صنایع دارو سازی و... کنترل رطوبت به وسیله دستگاه‌های رطوبت سنج نقش مهمی ایفا می‌کند. برای مثال در مورد مصرف خانگی در فصل سرما خشک بودن هوا سبب ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود یا زیاد بودن رطوبت سبب ایجاد مشکلات دیگری می‌شود با رطوبت سنج می‌توان رطوبت محیط را کنترل نمود و با ابزار و دستگاه‌های دیگر و به کمک رطوبت سنج آن را به میزان دلخواه رسانید. کنترل رطوبت در انبارها در داروسازی و بسیاری از صنایع بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

در کشاورزی و باغبانی داشتن یک دما سنج و رطوبت سنج دقیق که اعداد دقیقی را به ما نشان دهند از ابزار اصلی کار می‌باشد. یک کشاورز یا باغبان برای پرورش پر بازده باید با ابزار مناسب، دما و رطوبت را کنترل کند با استفاده از یک رطوبت سنج دیجیتال که دما را نیز نشان می‌دهد می‌توان ماکزیمم و مینمم دما و رطوبت را ثبت نمود و ذخیره کرد و با استفاده از این داده‌ها درک صحیحی از شرایط برای پرورش محصول داشت.

برای پی بردن به رطوبت چوب، دیوار یا سایر مصالح ساختمانی و مواد جامد می‌توان از رطوبت سنج جامدات استفاده کرد. در کاخانه‌های مبلمان سازی و صندلی سازی، کارخانه‌های خشک کردن چوب، کارخانجات ذرت خشک کنی، کنترل رطوبت زغال سنگ جهت محاسبه وزن خالص آن و مبارزه با آفات و همچنین در ساختمان‌ها و بسیاری موارد دیگر رطوبت سنج‌ها کاربرد دارند.

به طور کلی کاربرد هیدروترمومتر در موارد زیر می‌باشد:

  • آنالیزور محیطی
  • شبیه سازی الکترونیکی
  • کنترل و نظارت بر اماکن و محل نگهداری مواد غذایی
  • محیط‌های کاری کامپیوتری والکترونیکی
  • کنترل فرایند‌های گازی در کارخانجات
  • کاربردهای HVAC(تعمیر و نگهداری)
  • گلخانه‌ها
  • آزمایشگاههای کالیبراسیون

انواع رطوبت سنج‌های دیجیتال(Digital humidity meter)

رطوبت سنج دیجیتال رومیزی

این نوع رطوبت سنج از نوع ثابت بوده و قابلیت استفاده روی میز (Desk Top) یا نصب در دیوار را دارد و برای اندازه گیری رطوبت و دما در یک محیط بسته مانند دفتر کار، بیمارستان، محیط خانه و یا آزمایشگاه کاربرد دارد. سنسسور‌های مورد استفاده در این دستگاه از نوع سر خود (EMBEDDED) بوده و قابلیت کالیبراسیون در بعضی از سنسورها وجود ندارد.

رطوبت سنج دیجیتال صنعتی و حرفه ای

در این رطوبت سنج‌ها امان کالیبره کردن سنسور دما و رطوبت وجود دارد. همچنین امکان ثبت ماکزیمم و مینیمم رطوبت و دما و تنطیم SET POINT برای آلارم (هشدار) وجود دارد. با در نظر گرفتن نوع پراب می‌توان رطوبت سنج‌های آزمایشگاهی را به دو نوع پراب سر خود و پراب جدا تقسیم کرد.

رطوبت سنج جامدات

نوعی رطوبت سنج است که میزان رطوبت در جامداتی نظیر چوب، بتون، خاک، گچ، کاغذ و... را اندازه گیری می‌کند. به رطوبت سنج جامدات نم سنج نیز می‌گویند. نم سنج‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

رطوبت سنج پراب مخرب (نفوذی)

در این رطوبت سنج به وسیله ی پرابی پین مانند رطوبت اجسام انازه گیری می‌شود به این صورت که پین‌ها را تا .5 cm در داخل جسم فرو می‌کنند و به همین دلیل به آن‌ها مخرب یا نفوذی می‌گویند و پس از نفوذ رطوبت به صورت عدد یا نمودار بر روی صفحه نمایش داده می‌شود.

رطوبت سنج پراب غیر مخرب (غیر نفوذی)

در رطوبت سنج پراب غیر مخرب به روش آلتراسونیک رطوبت اندازه گیری می‌شود. این رطوبت سنج در اثر لمس یا تماس با جسم رطوبت را اندازه گیری می‌کند.

به طور کلی می‌توان کاربرد رطوبت سنج در جامدات را به موارد زیر تقسیم بندی نمود:

  1. اندازه گیری رطوبت چوب
  2. اندازه گیری رطوبت غلات که این رطوبت ، افت نیز بیان می‌شود
  3. رطوبت انواع مصالح ساختمانی و دیوارها برای پیش گیری از خسارت ناشی از رطوبت زیاد ، مجاورت با آب و رطوبت
  4. گلخانه‌ها
  5. کارخانجات مبلمان سازی و باز سازی
  6. کارخانه
  7. کارخانجات خشک کردن و گرفتن رطوبت
  8. نظارت بر انبار محل نگهداری مواد غذایی

سنسور رطوبت سنج خاک و زمین – yl-69:

یک نوع رطوبت سنج خاک و زمین می‌باشد که میزان رطوبت در خاک را مشخص می‌سازد و نحوه ی کارد آن به این صورت است که زمانی که ماژول مقدار معینی از رطوبت را تشخیص داد خروجی دیجیتال مقدار 1 و در صورت عبور از حد آستانه عدد 0 را نشان می‌دهد. خروجی digital  می‌تواند به صورت مستقیم به برد آردوینو، MCU یا AVR  وصل شود یا در صورت اتصال به یک BUZZER  می‌تواند به عنوان یک سیستم آلارم استفاده شود و یا با اتصال به ماژول رله موجود امکان استفاده از شیر آب الکترونیک یا پمپ را فراهم کند. برای مشخص کردن مقدار رطوبت خروجی آنالوگ باید به ورودی AO وصل شود. این سنسور در واقع میزان تشنگی گیاه را معین می‌کند در زمانی که رطوبت خاک کم باشد خروجی آنالوگ مقدار بالایی را نشان می‌دهد و در صورتی که خروجی آنالوگ مقدار پایینی را نشان دهد رطوبت موجود در خاک بالا بوده است.

ترانسمیتر رطوبت (Humidity Transmitter)

دستگاهی است که به وسیله سنسور خود می‌تواند رطوبت، دما و نقطه شبنم را اندازه گیری کند. از این دستگاه به منظور رکورد گیری و کنترل استفاده می‌شود و مقادیر اندازه گیری شده را ثبت و به اتاق PLC یا کنترل می‌فرستد این دستگاه در مواردی که نیاز به اندازه گیری رطوبت و تبدیل خروجی به مقدار دلخواه (رسانیدن به ست پوینت) می‌باشد استفاده می‌شود که می‌تواند در صنایع مختلف مانند ریسندگی که نیاز به کنترل رطوبت برای جلوگیری از ایجاد جرقه به دلیل باردار شدن و سرعت زیاد نخ، به صورت مداوم استفاده شود یا در اتوماسیون‌های صنعتی و خانگی و انبارها و گلخانه‌ها و... مورد استفاده قرار گیرد.

در صنایع بزرگ مانند کارخانجات صنعتی که فرایند تولید به صورت پیوسته در حال انجام است جهت نظارت بر تولید دستگاه‌های اندازه گیری و کنترلی به طور پیوسته با سیستم‌های مانیتورینگ از اتاق فرمان که یکی از مهم ترین قسمت‌های هر صنعت می‌باشد کنترل می‌شود. به کمک ابزارهای کنترلی تمامی فرآیند‌های تولید در زیر نظر کنترل کننده قرار دارد. تا در مواقع لازم کنترل یا تغییر پارامترهای موثر در تمامی محیط کارخانه صورت بگیرد. در مواقعی که نیاز به کنترل و تغییر است لازم است تا سیگنال از مکان مورد نظر به اتاق کنترل انتقال بیابد که برای این نوع کنترل از تجهیزاتی به نام ترانسمیتر استفاده می‌شود. واژه ترانسمیتر از دو واژه ترنسفر به معنی انتقال و مترینگ به معنای اندازه گیری تشکیل شده و معنی لغوی آن کاربرد آن را مشخص می‌کند و سری تجهیزاتی می‌باشند که کمیت فیزیکی مانند رطوبت، دما ، فشار و... را اندازه گیری کرده و سپس سیگنال اندازه گیری شده را به اتاق کنترل انتقال می‌دهد و در مورد رطوبت، رطوبت توسط این دستگاه اندازه گیری می‌شود و تبدیل به خروجی  آمپر یا ولتاژ شده و به  PLC ارسال می‌شود و PLC اقدامات لازم را با تجهیزاتی که در اختیار دارد برای رسیدن به حالت مطلوب یا Set Point انجام می‌دهد.

دستگاه دیجیتال رطوبت سنج روغن

در این دستگاه‌ها که برای اندازه گیری رطوبت انواع روغن مایع درست شده است. نوک سنسور را در درون روغن قرار داده و پس از گذشت چند ثانیه که دادن زمان برای گذشتن از حالت گذرا و رسیدن به حالت پایا می‌باشد، سنسور حساس دستگاه که در نوک آن قرار دارد مقدار رطوبت در روغن را به صورت عددی روی صفحه نمایشگر دستگاه نشان می‌دهد.

کنترل رطوبت، دما و شرایط محیطی در انکوباتور

انکوباتور‌ها دستگاه‌هایی هستند که در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند و با کنترل دما، رطوبت و سایر شرایط محیطی شرایط را برای نگهداری و کشت نمونه‌های آزمایشگاهی فرآهم می‌کنند. انکوباتور‌ها محفظه عایق و بسته ای هستند که تا جای ممکن از نظر دما و ورود و خروج گازها عایق شده اند. انکوباتورها گرم کن قابل تنظیمی دارند که می‌تواند از طریق المنت‌های تعبیه شده دما را 60 درجه تا 100 درجه سانتی گراد بالا ببرد.


نظرات کاربران

ارسال نظر

منو